Dé Nova Learning

Opdrachten

Adviseur blended learning & digitaal afstandsonderwijs

Opdrachtgever: Stichting Kennisnet

Stichting Kennisnet is op zoek naar een  Adviseur blended learning & digitaal afstandsonderwijs voor 24-28 uur per week.

Organisatie

Goed onderwijs legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen en studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Dat vraagt om onderwijs dat inspeelt op sociale, economische en technologische ontwikkelingen. Kennisnet ondersteunt scholen bij een professionele inzet van ict.
Kennisnet zorgt ervoor dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen.
Vanuit drie elkaar aanvullende rollen draagt Kennisnet bij aan goed en veilig gebruik van ict in het onderwijs:

  • expert en gids voor scholen en besturen die keuzes moeten maken over de inzet van ict;
  • ontwikkelaar en dienstverlener van publieke ict-voorzieningen;
  • keten- en sectorarchitect van de (sectorale en bovensectorale) ict-infrastructuur in het onderwijs.

Kennisnet is penvoerder van het programma Digitaal Veilig Funderend Onderwijs en Impuls Open Leermateriaal. 
In deze meerjarige programma’s wordt met diverse projectpartners samengewerkt in het publieke onderwijs domein.

Functie

Het actieprogramma Digitale School stimuleert een landelijk dekkend netwerk van scholen en samenwerkingsverbanden, gespecialiseerd in digitaal afstandsonderwijs. Het programma wordt uitgevoerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Kennisnet.

Het actieprogramma bestaat uit twee delen. Een preventief deel om met inzet van digitaal afstandsonderwijs uitval op school te voorkomen. Daarnaast een curatief deel om digitaal afstandsonderwijs voor thuiszittende leerlingen tussen de vijf en achttien jaar die door lichamelijke of psychische oorzaken niet naar school kunnen vorm te geven. Hier wordt met de subsidieregeling aan gewerkt.

De subsidieregeling is een aanzet tot het ontwikkelen van een landelijk en regionaal netwerk van bestaande scholen die naast hun reguliere onderwijsaanbod digitaal afstandsonderwijs op maat bieden aan deze doelgroep in de eigen regio. Het netwerk ging begin 2025 van start en wordt gevormd door scholen en samenwerkingsverbanden die samen een regionale coalitie vormen. Elke coalitie is aan de slag met een eigen plan van aanpak om zo bestaande initiatieven uit te bouwen, pilots te starten en flexibel in te spelen op lokale verschillen en behoeften van leerlingen.

De adviseur Blended Learning & digitaal afstandsonderwijs versterkt het actieprogramma Digitale School door scholen, leraren, onderwijsteams en samenwerkingsverbanden in de coalities te ondersteunen bij het effectief ontwerpen, implementeren en evalueren van blended learning en digitaal afstandsonderwijs. Met een stevige pedagogische basis vertaalt de adviseur onderwijskundige inzichten naar advies en programma-activiteiten, gericht op beter, toekomstgericht en inclusief onderwijs. Daarnaast is de adviseur inhoudelijk betrokken bij projecten om vanuit het actieprogramma en het project IOL en GOpen, een keurmerk voor digitaal afstandsonderwijs te ontwikkelen. Als adviseur ben je inhoudelijk deskundig en verantwoordelijk voor de uitwerking van deze ambitie.

De opdracht is voor de periode van 13 oktober 2025 tot en met 30 april 2026. De omvang van de opdracht bedraagt 728 uren. 

Verwachte resultaten

  • Visie en strategie op blended learning en digitaal afstandsonderwijs binnen het programma digitale school;
  • Geadviseerde coalities over didactische en pedagogische inzet van blended learning en digitaal afstandsonderwijs;
  • Analyse en evaluatie van digitale leeromgevingen en lespraktijken;
  • Keurmerk digitaal afstandsonderwijs;
  • Inhoudelijke content creatie voor www.lesopafstand.nl, zodat er up to date content op de site staat;
  • Kwaliteits- toegankelijkheids-inclusiviteitsbewaking van digitaal afstandsonderwijs;
  • Een vertaling van relevante (inter)nationale ontwikkelingen, onderzoeken en best practices;
  • Mede zorgdragen voor goed functionerend team.

Functie-eisen

  • Je hebt 3 – 5 jaar ervaring met blended learning en/of digitaal afstandsonderwijs;
  • Je hebt bij voorkeur een opleiding in onderwijskunde, of vergelijkbaar;
  • Je hebt praktische ervaring met het ontwerpen en implementeren van digitale en hybride leeromgevingen;
  • Je hebt kennis van relevante (onderwijs)technologieën, leerplatforms en digitale tools;
  • Je hebt ervaring met werken in/voor het (funderend) onderwijs;
  • Je hebt inzicht in de doeldomeinen van Biesta, in leerpsychologie, differentiatie en inclusieve didactiek;
  • Je hebt een sterk analytisch vermogen en werkt resultaatgericht;
  • Je hebt uitstekende communicatieve en coachende vaardigheden;
  • Je bent verbindend en flexibel;
  • Je hebt het vermogen om draagvlak te creëren en veranderingstrajecten te begeleiden;
  • Je bent creatief en innovatief in het vertalen van pedagogisch-didactische inzichten naar digitale toepassingen;
  • Je kunt projectmatig en samen werken;
  • Je neemt deel aan de vaste wekelijkse overlegmomenten van de projectgroep op kantoor in Zoetermeer;
  • Je bent bereid en hebt de mogelijkheid tot reizen, bezoeken van voorzieningen door het hele land;
  • Je hebt een afgeronde wo- of hbo-opleiding. 

Interesse in deze opdracht?

Reageer direct.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
MM slash DD slash JJJJ
Adres*
DD slash MM slash JJJJ
Max. bestandsgrootte: 15 MB.

Onderwijskundige

Opdrachtgever: Mediacollege Amsterdam
Locatie: Amsterdam
Tijd: 26 uur per week
Ervaring: Medior
FlexPlus+, Detachering
Start: Z.s.m.
Deadline: 18-09-2025

Lees verder »