
Veerkracht in het Onderwijs van Stichting EduCare
Stichting EduCare, een stichting voor speciaal onderwijs, zet vanuit goed werkgeverschap de veerkracht van zijn medewerkers op de kaart! Bij EduCare herkennen ze op de verschillende scholen de uitdagingen van medewerkers met werkdruk in combinatie met een gezonde werk-privé balans. Om veerkracht en duurzame inzetbaarheid te bevorderen heeft EduCare in samenwerking met Dé Nova een pilot ‘Veerkrachtig zijn en blijven’ ontwikkeld. De pilot is gestart met SBO De Springplank. Afgelopen schooljaar hebben in totaal 16 medewerkers gebruik gemaakt van het aanbod. De ervaringen en reacties zijn positief. Met het aanbod ‘Veerkrachtig zijn en blijven’ willen wij mensen in beweging krijgen om hun eigen veerkracht in relatie tot hun duurzame inzetbaarheid onder de loep te nemen en daarin gericht tot actie over te gaan. Het aanbod bestaat uit een vragenlijst, begeleidingsgesprek, Plan van Aanpak en terugkoppelgesprek. 𝐕𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧𝐥𝐢𝐣𝐬𝐭: 𝐂𝐡𝐞𝐜𝐤-𝐢𝐧 𝐦𝐨𝐦𝐞𝐧𝐭 De kwaliteit van leven en werken van verschillende leefgebieden van de medewerker komen in de vragenlijst aan bod. De vragenlijst is gebaseerd op gefundeerde theoretische kaders, als het DIX model van TNO en het model van Positieve Gezondheid van het Institute for Positive Health (iPH). In de afbeelding hieronder zijn een aantal thema’s en voorbeeldstellingen uit de vragenlijst te zien. 𝐁𝐞𝐠𝐞𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠𝐬𝐠𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞𝐤 𝐞𝐧