Dé Nova Learning

Opdrachten

Onderwijskundig expert

Opdrachtgever: Stichting op snijvlak van ICT & Onderwijs

Goed onderwijs legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen en studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Dat vraagt om onderwijs dat inspeelt op sociale, economische en technologische 
ontwikkelingen. De opdrachtgever ondersteunt scholen bij een professionele inzet van ict. Ze zorgen ervoor dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen.
Vanuit drie elkaar aanvullende rollen draagt De opdrachtgever bij aan goed en veilig gebruik van ict in het onderwijs:

  • Expert en gids voor scholen en besturen die keuzes moeten maken over de inzet van ict; 
  • Ontwikkelaar en dienstverlener van publieke ict-voorzieningen; 
  • Keten- en sectorarchitect van de (sectorale en bovensectorale) ict-infrastructuur in het onderwijs.

De opdrachtgever is penvoerder van het programma waar je aan zal werken. In dit meerjarige programma wordt met diverse projectpartners samengewerkt in het publieke onderwijsdomein. Het programma heeft als belangrijkste doel: het bereiken van een doorbraak in het gebruik van open leermateriaal in het primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs om daarmee de kwaliteit van het onderwijs te versterken en het vak van leraar aantrekkelijker te maken. Door leraren meer mogelijkheden en regie te geven om ook open 
leermateriaal in te zetten, krijgen zij meer grip op het curriculum en kunnen ze passende keuzes maken over de inzet van leermiddelen. 

Functie

Als kartrekker van de werkgroep samenwerking en professionalisering, geef je richting aan de GOpen community en de docentontwikkelteams (DOT’s). Je richt je op de begeleiding van onderwijsprofessionals uit het gespecialiseerd onderwijs en ondersteunt bij het ontwerpproces van open leermateriaal voor het GO. Een DOT is professionele leergemeenschap waarin leraren, onder begeleiding, gezamenlijk werken aan het ontwerpen en arrangeren van open leermateriaal, vanuit een didactisch en onderwijskundig concept. Ze doorlopen meerdere iteraties van ontwerpen, testen, (formatief) evalueren en bijstellen. We maken hierbij gebruik van de principes van onderwijskundig ontwerponderzoek (McKenney & Reeves, 2018).

De onderwijskundig expert is kartrekker van de werkgroep samenwerking en professionalisering en gaat in nauwe samenwerking met de eindredacteur aan de slag met het ontwerpproces en de contentontwikkeling. Naast begeleiding van het DOT in de startfase ondersteunt de expert leraren in de community’s die op afstand materialen herontwerpen en delen en wordt meegeholpen met vormgeven van professionaliseringsactiviteiten. Deze expert stemt af met de eindredacteuren contentontwikkeling, de projectleider en wordt lid van het kerteam GOpen.

Pilotbegeleiding: Binnen het programma worden pilots begeleid waarin gewerkt wordt met en aan open leermateriaal. De onderwijskundig expert begeleidt deze pilots gedurende 8 uur per week. Deze begeleiding vindt plaats binnen een team van pilotbegeleiders dat samen verantwoordelijk is voor het ondersteunen van de pilots in hun werkwijze, voortgang en implementatie. De pilotbegeleiding is gericht op het borgen van de aansluiting bij de uitgangspunten van het project, het begeleiden van het leerproces van de deelnemers en het signaleren en delen van geleerde lessen voor opschaling en kennisdeling binnen het programma.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Ondersteunen van het docentontwikkelteam (DOT) en community’s bij het ontwerpen van leermateriaal, gebruikmakend van de principes van onderwijskundig ontwerponderzoek;
  • Ondersteunen bij het vormgeven van professionaliseringsactiviteiten voor leraren in GO;
  • Ondersteunen van projectmanager Sectorraad GO voor samenwerking met onderwijspraktijk;
  • Deelnemen aan overleg met het DOT en de overige community’s;
  • Delen van voortgang en ontwikkelingen binnen het DOT en community’s met projectleider en projectmedewerker;
  • Begeleiden van pilots (8 uur per week) samen met het team van pilotbegeleiders, gericht op ondersteuning van scholen die werken met en aan open leermateriaal binnen het project. Verwachte resultaten:
  • Didactische en onderwijskundige onderbouwing bij de ontwerpactiviteiten in docentontwikkelteam en community’s;
  • Een overzicht van geleerde lessen uit de begeleiding van de communities en uit de startfase van DOT met aanbevelingen voor andere programma-activiteiten van IOL en voor de andere onderwijssectoren;
  • Proces-verslaglegging van de community’s waaruit blijkt dat leraren het IOL ontwerpproces en principes van onderwijskundig ontwerponderzoek hebben gevolgd;
  • Proces-verslaglegging van het DOT waaruit blijkt dat leraren in de startfase het IOL ontwerpproces en principes van onderwijskundig ontwerponderzoek hebben gevolgd;
  • Een positieve (minimaal een gemiddeld cijfer 7) beoordeling van de community’s op de professionaliseringsactiviteiten waar onderwijskundig expert ondersteuning heeft gegeven;
  • De DOT en de GOpen community vragen om flexibiliteit in locatie en in tijdstip;
  • Documentatie van de pilotbegeleiding waaruit blijkt op welke wijze ondersteuning is geboden, welke inzichten zijn opgedaan en hoe deze bijdragen aan het realiseren van projectdoelen en opschaling binnen het programma.

Uitvoering en verantwoordelijkheid

De opdrachtnemer voert de werkzaamheden zelfstandig uit, zonder directe aansturing van de opdrachtgever.
De opdrachtnemer:

  • Bepaalt zelf de werkwijze en planning om de gestelde doelen te behalen;
  • Levert de afgesproken deliverables binnen de gestelde termijn en kwaliteitseisen;
  • Is verantwoordelijk voor het inschakelen van eigen middelen of derden indien nodig.

Eisen

  • Afgeronde master in één van de sociale wetenschappen of onderwijswetenschappen;
  • Bekwaamheid in samenwerken en effectief communiceren (in woord en geschrift);
  • Kennis en ervaring met onderwijskundig ontwerpen van leermaterialen;
  • Ervaring met het op onderwijskundig gebied begeleiden van docenten;
  • Organisatorische en coördinerende vaardigheden;
  • In staat om zelfstandig te werken en beslissingen te nemen en weten wanneer en met wie af te stemmen;
  • Ervaring met open leermateriaal is een pre;
  • Ervaring met ontwerpgericht onderwijsonderzoek is een pre;
  • Ervaring als leraar is een pre;
  • Afgeronde master in één van de sociale wetenschappen of onderwijswetenschappen.

Interesse in deze opdracht?

Reageer direct.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
MM slash DD slash JJJJ
Adres*
DD slash MM slash JJJJ
Max. bestandsgrootte: 15 MB.

Onderwijskundig Expert

Opdrachtgever: Stichting op snijvlak van ICT & Onderwijs
Locatie: Zoetermeer
Tijd: 24 uur per week
Ervaring: Medior
ZZP, FlexPlus+, Detachering
Start: 01-10-2025
Duur: tot 30-06-2026 (980 uur)
Deadline: 26-08-2025

Lees verder »

Interim Onderwijsmanager

Opdrachtgever: MBO Amersfoort
Locatie: Amersfoort
Tijd: 32-36 uur per week
Ervaring: Medior
FlexPlus+, Detachering
Start: 01-10-2025
Duur: 8 maanden
Deadline: 01-09-2025

Lees verder »