Dé Nova Learning

Opdrachten

Onderwijsmanager gebouwde omgeving

Opdrachtgever: Stichting Curio Onderwijsgroep West-Brabant

Opdrachtomschrijving

De onderwijsmanager is gezamenlijk met collega-onderwijsmanagers verantwoordelijk voor de uitvoering van het strategisch beleid en de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het tactisch beleid van de sector Techniek en Technologie. De onderwijsmanager stuurt de processen binnen de onderwijseenheden dan wel locatie aan, gericht op afstemming en stroomlijning van gezamenlijke realisatie van de onderwijskundige, bedrijfsmatige en personele doelen, passend binnen de in- en externe ontwikkelingen. De onderwijsmanager is resultaatverantwoordelijk voor de toepassing van het CURIO-brede beleid en daarmee integraal verantwoordelijk voor kwaliteit van onderwijs, arbeid en financiën van de onderwijseenheden dan wel locatie. De onderwijsmanager is integraal verantwoordelijk voor de kwaliteit van de opleidingen, crebo’s of school waar de onderwijsmanager leiding aan geeft. De onderwijsmanager geeft hierbij leiding aan de onderwijseenheden (waar een groep docenten gezamenlijk verantwoordelijk is voor de begeleiding van een groep studenten/leerlingen in hun leerbehoefte), inclusief de ondersteunende functies binnen die eenheid dan wel locatie. De onderwijsmanager is verantwoordelijk voor een of meerdere expertise-portefeuille(s). Samen met collega-onderwijsmanagers levert de onderwijsmanager een bijdrage aan het beleid, beheer en de besturing van de sector als geheel en aan de in- en externe positionering van de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school, in afstemming met de relevante omgeving.

Curio zit op dit moment in een fase van doorontwikkeling
met implementatiedatum 1 augustus 2026. Aandacht voor
de teams is in deze interim positie essentieel.

  • Aansturen van onderwijsteams in de techniek:
    Stuurt, ondersteunt en ontwikkelt de onderwijsteams in de gebouwde omgeving
    • Team installatietechniek (13 personen inclusief 6
      externen)
    • Team elektrotechniek (14 personen inclusief 6
      externen)
  • Verandermanagement:
    Leidt verandertrajecten, inclusief het verhuizen en/of
    afbouwen van opleidingen.
  • HRM:
    Pakt HRM-gerelateerde zaken op, waaronder het
    aanpakken van verandering, verlagen van werkdruk,
    verlagen ziekteverzuim.
  • Netwerk:
    Bezit, onderhoudt en breidt het netwerk uit met
    bedrijven in de infra, elektro, en installatietechniek in
    de regio West Brabant.

Competenties

  • Leidinggeven
    Op een resultaatgerichte manier richting geven aan medewerkers in het kader van hun taakvervulling: stijl en methode van leidinggevenden aanpassen aan betrokken medewerker of groep van medewerkers en situatie. Hierbij worden middelen gefaciliteerd voor de betrokken medewerkers en de voortgang van de projecten van die medewerkers bewaakt.
  • Coachen
    Richting en sturing geven aan een medewerker in het kader van diens taakvervulling: stijl van coachen aanpassen aan medewerker en situatie zodat de betrokken medewerker zich optimaal kan ontwikkelen.
  • Resultaatgerichtheid
    Het actief gericht zijn op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid en gedrevenheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
  • Samenwerken
    Actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang 4 is. Daarbij wordt het gezamenlijke resultaat voorop gesteld en een onderlinge sfeer bevordert om tot een beter resultaat te komen.
  • Plannen en organiseren
    Op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en benodigde tijd, acties en middelen aangeven om bepaalde doelen te kunnen bereiken.

Eisen

  • Hbo werk- en denkniveau, een HRM-diploma is een pré;
  • Specifieke kennis en onderwijservaring in MBO (afdeling Techniek e.o)
  • Toon aan door de volgende vraag te beantwoorden in max 1 A4.
    • Welke specifieke kennis en onderwijservaring heeft de aangeboden persoon in het mbo, specifiek met een Techniek afdeling/omgeving die aansluit bij de onderhavige opdracht?
  • Ervaring met organisaties en teams in transitie
  • Toon aan in een document van max 1 A4 door de volgende vragen te beantwoorden: 
    • Welke specifieke ervaring heeft de aangeboden persoon met het begeleiden van een organisatie en/of teams in transitie, bij voorkeur binnen het mbo?
    • Beschrijf hiervoor één of meerdere concrete voorbeelden van verander- of transitieprocessen binnen een onderwijsorganisatie of een vergelijkbare omgeving. In de toelichting neemt u in ieder geval de volgende punten mee: 
      • Context / situatie: Beschrijf de organisatie, afdeling of het team en de aard van de transitie (bijvoorbeeld herstructurering, afbouw of verhuizing van opleidingen, fusie, cultuurverandering of procesvernieuwing). 
      • Rol van de aangeboden persoon: Geef aan welke positie en verantwoordelijkheid de persoon had tijdens de transitie (zoals eindverantwoordelijke, projectleider, teamleider of coachend leider). 
      • Acties / aanpak: Omschrijf de concrete stappen en interventies die de persoon heeft gezet om de transitie te begeleiden. 
      • Resultaat / impact: Beschrijf welke meetbare resultaten, verbeteringen of veranderingen zijn gerealiseerd. 
      • Lessen / reflectie: Licht toe welke inzichten of ervaringen de persoon heeft opgedaan die relevant zijn voor de uitvoering van de huidige opdracht. 
  • Competenties
  • Toon aan in een document van max 1 A4 door de volgende vraag te beantwoorden:
    • Beschrijf aan de hand van voorbeelden hoe je beschikt over bovenstaande gevraagde competenties. Licht per competentie kort toe welk voorbeeld dit aantoont. 

Aandachtspunten bij reageren

  • In het CV moet duidelijk aantoonbaar zijn dat je voldoet aan de eisen van deze opdracht.
  • CV dient in het Nederlands geschreven te zijn.
  • Het CV bevat minimaal 2 referenties met naam, functie en contactgegevens.
  • Het CV is maximaal 5 A4 lang (bij meer pagina’s worden alleen de eerste 5 pagina’s meegenomen in de beoordeling)
  • Naast een CV moeten de eisen in drie aparte documenten worden aangetoont en toegevoegt.

Let op: Voor deze opdracht is lokale beschikbaarheid verplicht in verband met aansturing op beide locaties.

Deze opdracht is voor 40 uur per week, niet in vakantieweken.
Periode: 19 januari 2026 t/m 17 juli 2026, met uitzondering van de voorjaarsvakantie (16 februari t/m 20
februari) en meivakantie (20 april t/m 1 mei).

Context

Bij het leidinggeven is inspirerend leiderschap van groot belang. Het is de taak van de leidinggevende om de condities te creëren die het leren van de organisatie als geheel mogelijk maken. Leidinggevenden tonen visionair, participatief en coachend leiderschap. Dit blijkt onder andere uit het tonen van voorbeeldgedrag, het in contact zijn met het primaire proces en met de buitenwereld. Dit sluit aan bij onze kernwaarden nieuwsgierig, deskundig en zelfbewust.

De onderwijsmanager is gezamenlijk met collega-onderwijsmanagers verantwoordelijk voor de uitvoering van het strategisch beleid en de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het tactisch beleid van de sector en stuurt de processen binnen de onderwijseenheden dan wel locatie aan, gericht op afstemming en stroomlijning van gezamenlijke realisatie van de onderwijskundige, bedrijfsmatige en personele doelen, passend binnen de in- en
externe ontwikkelingen. De onderwijsmanager is resultaatverantwoordelijk voor de toepassing van het CURIO-brede beleid en daarmee integraal verantwoordelijk voor kwaliteit van onderwijs, arbeid en financiën van de onderwijseenheden dan wel locatie. De onderwijsmanager is integraal verantwoordelijk voor de kwaliteit van de opleidingen, crebo’s of school waar de onderwijsmanager leiding aan geeft. De onderwijsmanager geeft hierbij leiding aan de onderwijseenheden (waar een groep docenten gezamenlijk verantwoordelijk is voor de begeleiding van een groep studenten/leerlingen in hun leerbehoefte), inclusief de ondersteunende functies binnen die eenheid dan wel locatie. De onderwijsmanager is verantwoordelijk voor een of meerdere expertise-portefeuille(s).

Samen met collega-onderwijsmanagers levert de onderwijsmanager een bijdrage aan het beleid, beheer en de besturing van de sector als geheel en aan de in- en externe positionering van de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school, in afstemming met de relevante omgeving. 

Resultaatgebieden

  • Uitvoering strategisch beleid en voorbereiding, uitvoering en evaluatie tactisch beleid sector
    • Is, samen met collega-onderwijsmanagers, verantwoordelijk voor uitvoering van het strategisch beleid en de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het tactisch (meerjaren-) beleid van de sector;
    • Is in die hoedanigheid tevens verantwoordelijk voor een (of meerdere) expertise-portefeuille(s).
  • Uitvoeren tactisch beleid afdeling/eenheid
    • Bewaakt financiële verantwoording;
    • Stelt begroting en jaarstukken op voor de onderwijseenheden dan wel school;
    • Draagt zorg voor het ontwikkelen en evalueren van het onderwijsbeleid van de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school.
  • Organisatie en management van de afdeling/ eenheid
    • Draagt zorg voor de organisatie en het management van de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school;
    • Ziet toe op inrichting en bedrijfsvoering van de onderwijseenheden;
    • Is daarbij verantwoordelijk voor overleg en afstemming op het gebied van de bedrijfsvoering van de school of opleiding (zoals HR, financiën, facilitaire aangelegenheden als ook onderwijsinhoudelijke zaken zoals examinering en verwijdering van leerlingen);
    • Vertegenwoordigt de andere onderwijsmanagers als het gaat om de verantwoordelijkheid voor een Curio-brede portefeuille en/of locatieverantwoordelijkheid;
    • Treedt (indien van toepassing) op als zelfstandig opererend locatiemanager.
  • Leidinggeven
    • Geeft leiding aan de onderwijseenheden en aan de ondersteunende staf;
    • Stuurt direct op gedrag, beïnvloedt de ontwikkeling van een professionele cultuur;
    • Stuurt op de uitvoering van de doelen van de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school;
    • Stimuleert onderwijsontwikkeling binnen de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school;
    • Draagt bij aan positionering van de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school en stimuleert verbinding en samenwerking met andere onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of scholen;
    • Anticipeert op maatschappelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in het vakgebied die gevolgen kunnen hebben voor de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school.
  • Speelruimte (bevoegdheden, kader en verantwoordelijkheden)
    • Beslist over/bij: de wijze van uitvoering van strategisch beleid, de voorbereiding, uitvoeren en evaluatie van het tactisch (meerjaren-) beleid, het management van de onderwijseenheden dan wel locatie, de inhoud van de adviezen, de invulling van het leiderschap, het initiëren en aansturen van veranderingen en vernieuwingen, de wijze van in- en externe vertegenwoordiging op het werkterrein van de onderwijseenheid of locatie en de uitvoering van het HR-management.
    • Kader: het integraal geformuleerde (onderwijskundig) beleid van de sector en het beleid van CURIO onder andere op het gebied van onderwijs en bedrijfsvoering en de wettelijke overheidskaders.
    • Verantwoording aan: is verantwoording verschuldigd aan de Directeur onderwijs over de realisatie van de doelen, producten en diensten van de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school, de sturing en implementatie van veranderingen en vernieuwingen, de kwaliteit en bruikbaarheid van de adviezen, de kwaliteit van de in-en externe vertegenwoordiging op het werkterrein van de onderwijseenheden, opleidingeen, crebo’s of school, de realisatie van maatwerk- en adviesopdrachten, de invulling van het leiderschap en het leidinggeven aan de medewerkers van de onderwijseenheden dan wel locatie.
  • Kennis en vaardigheden
    • Beschikt over brede kennis van algemene maatschappelijke ontwikkelingen, van de regio en op het gebied van onderwijs, beroepen en arbeidsmarkt;
    • Kennis van nieuwe technologieën/methodieken en onderwijskundige inzichten;
    • Is vaardig in het opstellen van beleidsvoorstellen;
    • Is vaardig in visionair, participatief en coachend leiderschap;
    • Is vaardig in het professioneel ontwikkelen van de onderwijseenheden, opleidingen, crebo’s of school om in te spelen op veranderende onderwijsvragen;
    • Is vaardig in het sturen en borgen van processen en kwaliteit;
    • Heeft inzicht in de structuur van relevante branches, bedrijven en instellingen.
  • Contacten
    • Met de onderwijseenheden over invoering en uitvoering van beleid, veranderingen en vernieuwingen om weerstanden weg te nemen en draagvlak te creëren;
    • Met de portefeuillehouders binnen Curio, collega- onderwijsmanagers en Directeur onderwijs (sectoroverstijgend) om af te stemmen en voorstellen te formuleren inzake beleidsontwikkeling en implementatie rondom de portefeuille(s) waarvoor verantwoordelijkheid wordt gedragen;
    • Met de Directeur(en) onderwijs, andere onderwijseenheden of locaties binnen de organisatie over onderwijskundige of bedrijfsvoeringsvraagstukken om dit onderling af te stemmen en (beleids)voorstellen te formuleren;
    • Met bedrijven en instellingen en externe instanties over wensen/eisen vanuit de beroepssector om deze af te stemmen op de producten en diensten van de onderwijseenheden, opleidingen en scholen en inhoudelijk te overleggen;
    • Met (potentiële) opdrachtgevers/klanten over de opzet, uitvoering en evaluatie van maatwerktrajecten, innovatieve projecten en/of adviesopdrachten om een voorstel te formuleren en hierover te onderhandelen;
    • Met de centrale dienst huisvesting en facilitaire zaken (i.c. de facilitair manager) en de gebruikers van het gebouw over facilitaire aangelegenheden en zaken die het gebouw en arbo/veiligheid betreffen, om afspraken te maken over de dienstverlening en de uitvoering hiervan;
    • Met externen zoals gemeente, Politie en omwonenden, daar waar het om zaken gaat die de bedrijfsvoering dan wel de uitvoering van het onderwijs betreffen, om te informeren en af te stemmen.

Aandachtspunten bij reageren

  • In het CV moet duidelijk aantoonbaar zijn dat je voldoet aan de eisen van deze opdracht.
  • CV dient in het Nederlands geschreven te zijn.
  • Het CV bevat minimaal 2 referenties met naam, functie en contactgegevens.
  • Het CV is maximaal 5 A4 lang (bij meer pagina’s worden alleen de eerste 5 pagina’s meegenomen in de beoordeling)
  • Naast een CV moeten de eisen in drie aparte documenten worden aangetoont en toegevoegt.

Let op: Voor deze opdracht is lokale beschikbaarheid verplicht in verband met aansturing op beide locaties.

Deze opdracht is voor 40 uur per week, niet in vakantieweken.
Periode: 19 januari 2026 t/m 17 juli 2026, met uitzondering van de voorjaarsvakantie (16 februari t/m 20
februari) en meivakantie (20 april t/m 1 mei).

Interesse in deze opdracht?

Reageer direct.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
MM slash DD slash JJJJ
Adres*
DD slash MM slash JJJJ
Max. bestandsgrootte: 15 MB.

Onderwijsmanager gebouwde omgeving 

Opdrachtgever: Stichting Curio Onderwijsgroep West-Brabant
Locatie: Breda en Bergen op Zoom
Tijd: 40 uur per week
Ervaring: Senior
ZZP, FlexPlus+, Detachering
Start: 19-01-2026
Duur: tot 17-07-2026
Deadline: 17-12-2025

Lees verder »