Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Projectleider Mediajaar en doorlopend leren vo- mbo MVI

Opdrachtgever: Mediacollege Amsterdam

Bij Mediacollege Amsterdam (MA) leren studenten niet alleen een vak, maar ook de moed om te durven. Bij MA draait alles om kansen creëren en benutten. We bieden onze studenten de mindset om grenzen te verleggen en om als een pro voor de dag te komen. Op die manier bereiden we onze studenten voor op een toekomst midden in de dynamische, creatieve industrie. Met 16 creatieve en technische mbo-opleidingen en een vmbo-opleiding verbinden we leren met de praktijk. Dankzij samenwerkingen met toonaangevende bedrijven, krijgen studenten toegang tot een waardevol netwerk van (stage-)bedrijven. MA is open, duurzaam en ontwikkelingsgericht. We omarmen diversiteit, bouwen aan een betere toekomst en werken elke dag aan groei en verbetering.

Opdrachtomschrijving

Vanuit de MA Next level strategie werkt Mediacollege Aan vakonderwijs van hoog niveau, met daarin o.a. aandacht voor een toekomstbestendig opleidingsportfolio en doorlopend leren VO-MBO-HBO. Deze ambities zijn ondergebracht in twee programma’s. Voor twee deelprojecten binnen deze programma’s zoekt MA een projectleider

De opleiders leidt twee projecten:

1. Het Mediajaar
MA ontwikkelt het Mediajaar; een heroriëntatieprogramma voor studenten die hun studiekeuze willen uitstellen of heroverwegen. Een verkeerde studiekeuze blijkt de meest beïnvloedbare belangrijke reden voor uitval en studievertraging binnen MA te zijn. Als oplossing richten we een oriëntatiejaar in voor:

  • Studenten die een mediaopleiding willen volgen, maar niet goed een keuze kunnen maken voor een specifieke studie. Zij starten het Mediajaar en stromen na 6 maanden in binnen een opleiding;
  • Studenten die voor een MA opleiding hebben gekozen, maar dreigen uit te vallen door een verkeerde studiekeuze. Zij stromen gedurende het schooljaar in bij het Mediajaar.

MA ontwikkelt het mediajaar samen met de branche. Studenten doen ervaringen op met de opleidingen van MA en met de diversiteit van het werkveld en krijgen intensieve LOB-begeleiding. Studenten die ontdekken dat zij een opleiding buiten de mediabranche willen volgen, doorlopen een individueel begeleidingsprogramma of maken de overstap naar Izone (ROCvA), Switch (Talland college) of Mjaar (MBO Rijnland). Ons Decanaat werkt reeds samen met deze programma’s. We ontwikkelen twee oriëntatieprogramma’s; één voor niveau 4 en één voor niveau 2. In jaar 1 start de ontwikkeling van het niveau 4 programma en onderzoeken we de wijze waarop we het programma voor niveau 2 willen inrichten. Dit project beoogt:

  • Studenten goed te begeleiden richting de juiste studiekeuze
  • Uitval en VSV te verkleinen
  • Studievertraging te verminderen
  • De vmbo-mbo overstap te versoepelen
  • De toestroom naar het mbo te vergroten
  • De aansluiting op de arbeidsmarkt te versterken.

2. Doorlopend leren MVI (media, vormgeving, ict) Amsterdam.
Mediacollege Amsterdam en het Huygens College werken binnen dit project samen aan een soepele overgang van het VO naar het mbo, passend bij het convenant doorlopend Leren dat beide besturen in 2024 hebben ondertekend. Het Huygens College, MA vmbo en MA mbo ontwikkelen binnen dit project een verrijkt loopbaanoriëntatieprogramma (LOB) VO-mbo, gekoppeld aan het profiel Mediavormgeving en ICT (MVI). MA vmbo en MA mbo ontwikkelen daarnaast een doorlopende leerroute vmbo-kader/gl naar de niveau 4 opleiding Audiovisuele Vormgeving.

Dit project zorgt ervoor dat de overstap van VO naar mbo voor onze leerlingen/studenten beter verloopt, waardoor uitval en studievertraging verminderd worden. Ook hopen we met dit project de toeleiding naar het mbo te verhogen. We richten ons binnen dit project op twee actielijnen die beide bijdragen aan deze doelstellingen. We ontwikkelen een verrijkt LOB programma dat verweven is met het MVI curriculum van de VO scholen, o.a. bestaande uit gezamenlijk ontwikkelde MVI keuzevakken voor VO leerlingen, waarbij zij het mbo bezoeken en les krijgen van mbo docenten en studenten. Daarnaast richten we een doorlopen leerroute vmbo-kader/gl naar niveau 4 in. 

In schooljaar 25/26 ontwikkelen we de keuzevakken doorlopende leerroute met het Huygens College, MA vmbo en MA mbo. We streven in de daaropvolgende jaren naar uitbreiding naar de andere MVI scholen; C-burg en Mundus college.

We beogen hiermee bij te dragen aan:

  • Het verhogen van de doorstroom van vmbo leerlingen naar het mbo;
  • Het verbeteren van de programmatische aansluiting tussen het vmbo en het mbo;
  • Het verkorten van de opleidingsduur;
  • Het terugdringen van voortijdig schoolverlaten en studievertraging.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De projectleider stuurt in schooljaar 25-26 de projecten en doelstellingen. De projectleider werkt hierbij nauw samen met betrokken opleidingsmanagers, decanen en (MVI) docenten.

De projectleider:

  • Geeft leiding aan het proces van besluitvorming, uitwerking en implementatie voor de projecten.
  • Bewaakt en stuurt op de voortgang en samenhang
  • Zorgt voor een goede planvorming en volledige PDCA cyclus
  • Sluit aan bij onderwijsoverleg en stafoverleg voor afstemming m.b.t. beide projecten

Contacten:

  • Intern: Directeuren mbo en VO, Opleidingsmanagers, Stafhoofden, Manager Studentenadministratie, decanen, en docenten van het VO en mbo
  • Extern: Collega vakscholen, het Samenwerkingsverband Amsterdam, STO Amsterdam, Amstelland en andere relevante externe partners.

Eisen

  • Je hebt minimaal 2 jaar relevante werkervaring in Verandermanagement en Programmamanagement in het mbo.
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van beleids- en praktijkonderzoek en de vertaling van analyses naar strategische aanbevelingen in het mbo.
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met betrekking tot opleidingsportfolio’s en doorlopende leerroutes in het vmbo en het mbo.
  • Je hebt aantoonbaar werkervaring op directieniveau in zowel het mbo als het vmbo
  • Je hebt een afgeronde relevante universitaire opleiding
  • Je hebt een brede interim-ervaring in het onderwijs en heeft minimaal 5 verschillende interim opdrachten succesvol afgerond in de afgelopen 10 jaar.
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met onderwijsontwikkeling inclusief PDCA en kwaliteitszorg

Wensen

  • Je hebt meer dan 4 jaar werkervaring in Verandermanagement en Programmamanagement in het mbo?
  • Je hebt meer dan 4 jaar werkervaring  met betrekking tot opleidingsportfolio’s en doorlopende leerroutes in het vmbo en het mbo
  • Je hebt aantoonbaar relevante werkervaring op een mediavakschool
  • Je hebt een (eerstegraads) onderwijsbevoegdheid
  • Je hebt werkervaring met organisatieverandering en strategische vernieuwing in het onderwijs

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden;
  • Leidinggeven en coachen
  • Motiveren en stimuleren
  • Probleemanalyse
  • Organisatiesensitiviteit
  • Kwaliteitsgericht en innovatief
  • Samenwerking
  • Plannen en organiseren

Aandachtspunten bij reageren

  • In het CV moet duidelijk de aantoonbaar zijn dat je voldoet aan de gestelde eisen en wensen van deze opdracht.
  • CV dient in het Nederlands geschreven te zijn.
  • Het CV bevat minimaal 2 referenties met naam, functie en contactgegevens.

De selectiegesprekken zijn gepland op vrijdag 2 oktober 2025 via MS teams.

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.

Medior onderwijskundige

Opdrachtgever: R.E.T.
Locatie: Zuid-Holland
Tijd: 24 uur per week
Ervaring: Medior
ZZP, FlexPlus+, Detachering
Start: 29-10-2025
Duur: tot 29-06-2026
Deadline: 13-10-2025

Lees verder »