Nieuws

Hybride werken, het nieuwe normaal!

In deze blog nemen we je mee in het hybride werken. We bespreken de voor- en nadelen die eraan vast zitten en wat erbij komt kijken om hybride werken mogelijk te maken. Nu denk je vast: “Dit is het zoveelste item/blog over hybride werken, ik heb het allemaal wel gelezen.”. Toch blijft het belangrijk om hier structureel aandacht aan te besteden. Dit omdat veel bedrijven nog steeds problemen ervaren om een juiste balans te vinden in de belangen van de medewerkers, maar ook die van de organisatie.

Iedereen weet dat twee jaar geleden door de coronamaatregelen een groot deel van Nederland van de ene op de andere dag thuis moest werken. Inmiddels zijn de maatregelen vervallen, maar zijn veel bedrijven nog steeds niet volledig terug gegaan naar de oude situatie, waar de medewerkers weer fulltime op kantoor aanwezig zijn. Het hybride werken heeft zijn intrede gedaan en zal naar verwachting in de toekomst blijven.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van het hybride werken?

  • Veel organisaties zijn erachter gekomen dat regelmatig thuiswerken voordelen kan bieden en willen dit in de toekomst aanhouden. Op een thuiswerkdag heeft men bijvoorbeeld minder reistijd wat een positief effect kan hebben op de gezondheid en het welzijn van de medewerker.
  • Werk kan efficiënter georganiseerd worden en er kan productiever gewerkt worden. Dit komt doordat er minder afleidingen op de werkvloer zijn, wat zorgt voor een betere concentratie. Ook kunnen privé taken makkelijker met werk gecombineerd worden. Werknemers bepalen hun eigen uren en pauzes. De kinderen van school halen of tussendoor een boodschap halen kan makkelijker, want men kan tenslotte op een eigen gekozen moment de ‘verloren’ uren weer inhalen.
  • Daarnaast duren online vergaderingen vaak minder lang en zijn deze ook veel meer to the point dan vergaderingen op kantoor. Tijd wordt hierdoor efficiënter gebruikt.
  • Het vertrouwen wat medewerkers ervaren vanuit de leidinggevende en collega’s om het werk vanuit thuis uit te voeren, kan ook een positief effect hebben. Niemand ziet tenslotte dat je aan het werk bent. Het is tevens minder zichtbaar hoe en wat voor werk men uitvoert. Het hebben van het vertrouwen van de leidinggevende kan de motivatie, betrokkenheid en werkgeluk bevorderen.

Het hybride werken brengt ook een aantal nadelen met zich mee.

  • Een vaak voorkomend nadeel is de lichamelijke klachten die kunnen optreden omdat er thuis wellicht nog steeds aan de keukentafel gewerkt wordt. Op kantoor zijn bureaus en stoelen vaak goed ingericht om een werkhouding te kunnen ondersteunen.
  • Een werknemer kan zich alleen voelen en het sociale contact missen. Collega’s die je normaal in de wandelgangen spreekt, zie je wanneer je thuis werkt veel minder.
  • Daarnaast kan thuis de balans tussen werk en privé een uitdaging zijn. Een valkuil kan zijn dat een medewerker het werk moeilijk los kan laten en door blijft werken tot in de late avond. De reistijd naar werk valt tenslotte weg, wat bij veel medewerkers helpt om te schakelen tussen de werk- en privémodus.
  • Verder kan de communicatie met collega’s lastiger verlopen. Omdat collega’s meer hun eigen tijd kunnen indelen, kan er onduidelijkheid ontstaan waar iemand zich bevindt en wanneer diegene bereikbaar is. Op de werkvloer is kennis snel gedeeld. Al is het via een koffiemomentje. Werk je op afstand van elkaar, dan gebeurt dit niet altijd optimaal.

Hoe zit dat voor de organisatie?

Dit zijn met name de voor- en nadelen voor medewerkers. Maar hoe zit dat voor de organisatie?
Ook voor de organisatie zitten er voordelen aan het hybride werken. Enkele voordelen zijn hieronder beschreven;

  • Omdat de medewerker vanuit huis werkt bespaart het kosten voor gebruik van de auto en het OV.
  • Met het wegvallen van het woon- werkverkeer kan het een positief effect hebben op de gezondheid en het welzijn van de medewerker. Hij/zij zal minder stress ervaren, waardoor de balans tussen werk en privé beter in verhouding staat.
  • Het aanhouden van een groot kantoor wordt overbodig. Omdat minder mensen op kantoor werken, kan de organisatie ervoor kiezen om een kleiner kantoor aan te nemen wat kosten scheelt.

Uiteraard zijn er ook nadelen voor de organisatie;

  • De kans bestaat namelijk dat vervreemding van het team ontstaat als een medewerker minder op kantoor aanwezig is dan de teamleden en de leidinggevende.
  • Communicatie / efficiëntie om werk uit te voeren kan lastiger verlopen.
  • De betrokkenheid van medewerkers kan minder worden als men deels ergens anders werkt.


Wat kan ik doen om hybride werken optimaal in te richten?

Met deze punten hebben we voor nu de belangrijkste voor- en nadelen aangekaart. Om de nadelen voor zowel de medewerker als organisatie zo veel mogelijk beperkt te houden, is het belangrijk om ook stil te staan bij wat nodig is om hybride te kunnen werken. Wat komt erbij kijken om het hybride werken mogelijk te maken en hoe blijven medewerkers betrokken bij de organisatie?

  • Het is belangrijk om het vertrouwen vanuit de leidinggevende te hebben, waardoor medewerkers ook autonoom kunnen werken. Bij vertrouwen en voldoende contactmomenten met zowel collega’s als leidinggevende blijft de betrokkenheid bij de organisatie aanwezig.
  • Een manager in een hybride organisatie heeft een grotere rol in de verbinding van het personeel. Het contact houden met de medewerkers en hen te verbinden zodat collega’s met aansluitende kennis, houding en ervaringen elkaar kunnen helpen. Hierdoor zal vervreemding van het team dalen.
  • Daarnaast is het belangrijk om duidelijk afgebakende afspraken te hebben over wat de verwachtingen van zowel werknemer, als werkgever zijn. Welke resultaten worden verwacht en wanneer moeten projecten opgeleverd worden. Het betrekken van de medewerkers zorgt voor een betere inzet en betrokkenheid.
  • Fysieke ontmoetingen zijn cruciaal voor de teamspirit, de motivatie en de eenheid in een team. Het hebben van fysieke ontmoetingen op kantoor of op een andere plek blijft gewenst.

Nu we alweer enige tijd in een hybride vorm werken, zien we dat het blijvend zoeken is naar een goede balans voor zowel de medewerker, als de organisatie om te faciliteren in het hybride werken. Communicatie onderling is van groot belang om deze manier van werken tot een succes te maken en behouden. Het vergt van zowel de medewerkers, als de managers een aangepaste mindset, waarbij het welzijn en de betrokkenheid hoog in het vaandel staan.

Dus als het af en toe niet loopt zoals gehoopt, trap op de rem en sta even stil bij waarom het gaat zoals het gaat. Bij Dé Nova werken wij ook hybride. Wil je weten hoe wij de connectie met elkaar behouden, wat onze uitdagingen zijn en waarom deze manier voor ons werkt? Neem dan gerust contact met ons op!

Literatuur:

Meer nieuws

Adresgegevens
Van Deventerlaan 31
3528 AG Utrecht

KvK-nummer
58079017

Contactinformatie
+31 6 24 85 12 95
info@denovalearning.nl

BTW-nummer
NL001825843B62

2023 © Dé Nova Assessment & Learning
Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Klachtenprocedure | Powered by KrossIT